Bestyrelsens tale til genåbningsfest af Aalborg byhaver Karolinelund, d. 7 august, 2021.
Velkomst Først og fremmest vil jeg gerne sige velkommen til alle jer der har mødt op i dag. Det er vigtigt at fejre sine bedrifter og dette gør sig især gældende i disse corona tider, hvor vi endnu mere kan have brug for at blive mindet om det gode og positive. Vi i bestyrelsen mente derfor at det var på sin plads at fejre det store stykke arbejde vi har udrettet i at flytte byhaverne fra den ene side af Karolinelund over til den, samt det store stykke arbejde hver enkelt havenit har lagt i at bygge de nye byhaver, der har stået så flotte her henover sommeren. Dette er ikke nogen lille bedrift og har kun kunne lade sige gøre ved at vi sammen har løftet alle de mange opgaver der har været. Det er derfor uden at være selvhøjtidelige at bestyrelsen har inviteret foreningen til dette velfortjente skulderklap, som fejres med kage og rosevin.
Men det er ikke alle, der står her nu, som var med fra starten af dette store projekt det er at flytte byhaverne fra et område til et andet. Det er derfor værd at nævne nogle af de udfordringer vi har klaret os igennem.
Til at starte med stod vi overfor 2 store udfordringer; den praktiske udfordring med at sikre at alle fik ryddet deres haver på det gamle område og den økonomiske opgave at have råd til at flytte vores fantastiske skur med os. Den første var en kæmpe opgave hvor der var mange som valgte at melde sig ud af foreningen og ikke ryddede deres haver selv, over 15 haver skulle ryddes af foreningen. Vi i bestyrelsen har taget en kæmpe tørn, men har bestemt også fået hjælp af de fantastiske mennesker som har dukket op til arbejdsdagene. Foruden dem havde vi ikke nået at rydde de fleste efterladte haver før vinteren. Jeg håber derfor at I alle har forsynet jer med lidt drikkevarer, da jeg synes at der skal lyde en skål for de mange hænder der har hjulpet til med at rydde haverne på det gamle område og også til alle dem som har valgt at flytte med over, da de også har stået overfor en stor udfordring med at skulle flytte deres individuelle byhaver. (Skål)
Den anden store udfordring var den økonomiske, hvor vi i bestyrelsen ikke var sikker på o der var penge nok til flytningen af skuret. Vi kunne ikke vide med sikkerhed hvor meget det hele ville koste, men vi forhørte os ved kommunen og fik regnet os frem til et cirka tal. Dette tal har vi arbejdet på at skaffe lige siden sidste sommer igennem fondsøgninger hos en masse fonde og et forsøg på at vinde pengene igennem Sparnords 10tilforskel, som er en månedlig afstemning hvor foreningen med flest stemmer får 10.000 kr til deres projekt. Der var stærk opbakning fra foreningen, hvor flere delte linket og fik familie, venner, bekendte g halvfremmede til at stemme. Der blev endda sat plakater op i parken for at opmuntre til flere stemmer. Men det var desværre ikke nok til at slå skøjtepigerne fra Frederikshavn, selvom vi var godt med i starten. Heldigvis viste det sig her i forret at fondansøgningerne gav gode resultater, hvor Ejendomsmæglernes fond besluttede at støtte os med 10.000 kr og Christian den Fjerdes Laug gav os 3.000 kr. Vi havde nu skaffet den nødvendige sum penge og var klar til at få skuret flyttet.
Dette har dog ikke været de eneste udfordringer vi har haft, da flytningen også gav Aalborg Kommune en mulighed for at tjekke kontrakten og samarbejdet med Aalborg byhave efter i sømmene. Der har derfor siddet 3 i bestyrelsen som har tjekket vores nuværende kontrakt igennem og sikret at den var opdateret efter foreningens ønsker, samt efter Aalborg Kommunes krav til vores brug af arealet. Dette har været et kæmpe stykke forhandlingsarbejde, hvor Aalborg Kommunes krav til tider er blevet udfordret med varierende succes. Jeg ved at der er blevet lagt mange timer i at udfærdige kontrakterne, så at vi i foreningen står med de bedste rammer for vores elskede byhaver. Jeg synes derfor der skal lyde en skål for det stærke stykke arbejde de har gjort med at færdiggøre vores kontrakter, så at vi i Aalborg Byhaver Karolinelund fortsat kan have byhaver her i Karolinelund. (Skål)
Til sidst, men bestemt ikke mindst, skal der lyde en kæmpe taknemlighed for en mand, som ikke er her i dag da det desværre faldt sammen med fejringen af hans barnebarns fødselsdag. Manden jeg taler om er selvfølgelig Verner, som mange af jer allerede har stødt på eller har fået hjælp af. På mange måder har vi ikke kunne klare denne store flytning uden hans hjælp og viden Han har stået for at klargøre skuret til flytningen, samt overset selve flytningen på dage. Han har straks efter flytningen af skuret sørget for opmålingen af de nye byhaver og gået i gang med at gøre dette sted til vores, med opsætning af trapperne, affaldsrummet og mange andre praktiske opgaver. Og skulle dette ikke være nok i sig selv, så har han fundet tid og kræfter til at hjælpe flere med at bygge deres nye byhaver. Jeg håber derfor at I alle vil være med på at løfte jeres drinks og skål til Verner. (Skål)
Vi er nu kommet til et nyt område og dette medbringer sig nye muligheder for udvikling i foreningen. Det gamle område var lidt mere gemt væk og byhaverne var delt op i to områder af stien. Her på det nye område har vi ikke mulighed for at gemme os, da vi nu er i det åbne og ligger som noget af det første gæsterne i parken ser når de kommer ind af denne indgang. Dette tager vi selvfølgelig som et kompliment fra kommunen, der tror på vores forening og gerne vil vise den frem, men det betyder også en højere forventning om at vi altid fremstår pænt. En forventning, jeg må sige, at vi nemt indfrier med vores nyopbygget byhaver der blomstre med grøntsager, krydderurter og blomster.
Med det nye område har vi også fået samlet alle byhaverne på et, dog mindre, areal hvor vi i bestyrelsen håber på at dette vil være med til at skabe et endnu stærkere fællesskab i foreningen, hvor vi sammen hjælper hinanden og vedligeholder området til glæde for os selv og de andre besøgende i Karolinelund. Vi kan allerede nu se hvordan I har mødt talstærk op til arbejdsdagene og raskt har givet en hånd med ved de forskellige opgaver. Dette gør det til en glæde at klare de store og små opgaver der er i foreningen. Vi i bestyrelsen er taknemlig for hver en hånd, kage eller smil I har bedraget med til arbejdsdagene og vi ser frem til mange flere arbejdsdage sammen med jer, hvor vi nu vil have mere til at lave nye spændende projekter til foreningens glæde.
Tak til alle der har hjulpet Til aller sidst vil jeg blot sige et kæmpe tak fra bestyrelsen til alle jer der har hjulpet til ved såvel store som små opgaver, jer der har trådt til når vi har manglet hænder og har brugt jeres netværk til at hjælpe med løsninger. Vi havde ikke kunne klare denne flytning uden jeres alles sammen hjælp. Et kæmpe TAK.
Nyhedsbrev fra bestyrelsen - 04/01-2021
Kære havenit
Du ønskes et godt nytår trods de omstændigheder vi har været under i 2020. 2021 starter ud med restriktioner, men vi er ved fuld mod for vores flytning til de nye områder i karolinelund i forbindelse med å-projektet.
Vi glæder os til at se dig i 2021. Vi er desuden glade for at I er så mange som gerne vil flytte med over til de nye arealer! I forbindelse med flytningen vil der blive udarbejdet nye kontrakter, som gælder for alle havenitter - gamle som nye. I den forbindelse vil der også blive opkrævet depositum fra dem, som ikke har betalt dette.
Som tidsplanen ser ud lige nu, så skal hele den side, hvor vores redskabsskur og pavillonen står være ryddet 1. april 2021. Der går kommunen i gang med blotlægningen af åen. Dette betyder at alle haver skal være ryddet til denne dato. Vi ved endnu ikke, om projektet medfører, at haver på den anden side af stien, skal ryddes.
Kontingentet for 2021 på 150 kr. skal være betalt senest den 17. januar 2021 på konto 9809 - 2074636031. Husk at skrive dit navn og havenummer. Hvis kontingentet ikke er betalt, vil haven anses som opsagt - og skal ryddes jf. kontrakten.
Og så til lidt nyt i forhold til flytningen. Vi er i gang med at ansøge nogle fonde, hvor vi i en af dem er ved at lave en video, som bliver lagt på 10tilforskel.dk og hvor vi kan vinde, ved at få flest stemmer i januar måned. Så her handler det om at få flest mulige stemmer i en måned. Så her har vi brug for jeres hjælp. I må gerne like vores video, men også få jeres omgangskreds til at like videoen og dele den på de sociale medier. Når videoen er lagt op, vil den blive lagt ind på vores facebook gruppe og kan blive delt derfra. Desuden vil der blive sende en mail ud til alle.
Ud over ovenstående nyt i forhold til flytningen, så har vi ikke modtaget yderligere informationer fra kommunen. Kommunen har tidligere nævnt, at de vil indkalde til et infomøde, som vi dog på nuværende tidspunkt ikke ved mere om.
Med venlig hilsen Bestyrelsen Aalborg byhave Karolinelund